Mina tips för Bröllop!
Jag älskar att planera för fest!
Hej och grattis till att ni ska gifta er! Jag vet inte om du är precis som jag men jag ä l s k a r att planera och fixa, det gäller mina barns dop, överrasknings fest för nära och kära men framför allt bröllop för då är det så mycket och man fixar i månader! Underbart tycker jag! 😍
Jag har varit gift förut så jag har nu gjort detta två gånger och denna gången jag gifte mig hade jag massor av andras bröllop i bagaget! Jag visste vad jag ville undvika och kom på egna påhitt som gjorde vårt bröllop ” som inte alla andras” och jag delar nu gärna med mig av mina tips!Kanske ni är så gott som klara med det mesta men kanske hittar ni ändå något som ni vill ta ide från! ☺️
Bilderna är från vårt eget bröllop, 8 Oktober 2022
Inbjudningar / festhäfte och andra saker du kan göra själv!
Eftersom att jag älskar att pyssla gjorde jag så mycket som möjligt själv.
Begagnade linne dukar blev servetter. Jag pärlade armband med varje gästnamn på.
Jag hade programmet CANVA sen innan och där sparar man väldigt mycket pengar !! Där finns färdiga mallar till allt! Super lätt satt skapa egna inbjudningar, vigsel, festhäfte, skriva ut tipsrunda osv. Det gäller bara att köpa olika tjocklek på pappet till olika ändamål. Vi köpte in vikbara inbjudningsramar som jag satte in inbjudan i från Wish. Skrev ut namnlapparna i canva i någon fin skrivstil.
Tips ör att ha samma teckensnitt på allt du skriver ut så man får en röd tråd. Till festhäftet tog jag symaskinen och sydde i mitten för att skapa en broschyr!
Dem flesta har även ett färgtema på bröllopet. Vi hade guld grönt och vitt.
Vigseln och en liten gåva till gästerna
Vi valde att ta våra bröllopsporträtt innan vigsel och jag rekommenderar att göra det men det är sen helt upp till er. Personligen vill jag inte ha den stressen under fotograferingen att gästerna väntar på en.
Till vigslen hade vi skapat vigselhäfte. Det är för att är lättare för sångare, fotograf och gäster att hänga med vad som händer. Vi hade gjort en liten stjärna i häftet som beskrev när gästerna ska stå upp. Många gäster missar det att dem ska faktiskt stå upp när brudparet kommer in i kyrkan samt att vi skrivit till att gästerna gärna får applådera i kyrkan.
Jag köpte in svarta fina papperspåsar med snörhandtag som jag la i:
vattenflaska,
ett choklad,
såpbubblor & rispåse, vigselprogramet samt servetter i ett paket där det stod ” for your happy tears”.
Jag hade sett på ett annat bröllop jag fotograferat på att dem hade pärlat namnarmband för att ha som bordsplacering, fin ide som jag tog men sista veckan ändrade jag mig och la istället dem redan skapade armbanden i påsen. I handtaget på påsen tog jag satinband och namnlappar så att toastmastern kunde lätt dela ut dem när gästerna anlände till kyrkan!
( tyvärr tog ingen bild på detta 😪)
Brudskålen och ankomst till Lokalen
Vi hade redan tagit våra bröllopsporträtt så vi ville snabbt till lokalen för att umgås med våra familjer & vänner så vi kom snabbt efter alla gäster anlänt!
När gästerna anlänt serverades det champagne och popcorn samt att det fanns en lek att göra för att gästerna skulle umgås med varandra.
TIPS: Autograf leken!
Den går ut på att det finns 8 påståenden och man ska söka upp den person det stämmer på och få dens autograf. Man ska ha 8 olika autografer. Tex: vem har varit på resa med brudgummen, vem har tre barn, vem hade både katt och hund. Vem har blivit fotograferad av bruden.
Eftersom vi kom snabbt därefter var det super kul att gå runt och se hur det gick för alla med autograferna och jag passa på att skriva en autograf till en gäst med mitt nya efternamn 😂
Middagen
Vi tog gardin ringar med klämma och färgade i guld för att trä servetten igenom och satte namnlappen i klämman.
Tips om DJ: Att ha en intro låt som spelas upp varje gång man ska samla alla gästerna till bords. VI hade även att varje talare fått välja en låt som dj :n spelade upp- då visste talaren när det var dens tur.
Toalettbaren!
En super hit så blir allt mer vanligare på bröllop! Man sätter en korg utanför toa som innehåller tex plåster, hårborste, hårspray, värktabletter, bindor, roll-on, tuggummi ( tyvärr tar folk hela påsen).
Något som inte är lika vanligt men börjar poppa upp är att dem sätter shotflaskormed plastglas utanför toaletten så när man står i kö så kan man shota med någon i toakön!
DETTA FICK VI SÅÅ MYCKET BERÖM FÖR! Super kul men köp in MÅNGA plastglas! Vi hade 100 st till 45 gäster men dem gick åt inom 2 timmar 🤣
Middag & Underhållning
I vårt festhäfte hade vi dagens ordning från make-up till åka från festen till hotell, menyn för kvällen, rolig ” bordsrergler” samt en kort beskrivning om varje gäst- på baksidan hade jag även en kod och uppmaning att gästerna skulle ta hem appen CELEBRATE som är en app gästerna kan ta hem och lägga sina bilder i appen som då gör att alla får ta del av bilderna & videon! Jättekul dagen efter bröllopet och se alla dessa bilder!
Vi hade också ett photobooth med polaroid mini kamera som gästerna verkligen gick loss med 🤣 meningen var att varje par skulle ta en bild, klistra in i gästboken och skriva en hälsning! Många tog bilder åt sig själva också så tips är att köpa in många rullar 😅
Detta också något gästerna tyckte var superkul!
Tipsrunda i helt fel ordning! JAJAMÄN!
Har man tipsrunda på ett bröllop brukar man ha det i samband med att man väntar på brudparet när dem fotograferas.
Inte jag 🙂 Jag vände på det hela! Efter middagen ville jag att serveringspersonalen skulle kunna städa undan efter middagen utan att gästerna är där så perfekt att ha tipsrunda med frågor som satt runt hela lokalen! Jag älskar att vara social och mingla runt så att gå och tjuvlyssna på gästerna när dem stod och diskutera frågorna och vad dem trodde svaren var var riktigt kul ☺️ Samtidigt får man som brudpar tid att gå runt och faktiskt prata med alla!
Toastmasterns påhitt!
Min syster var toastmadame och tillsammans med grym dj Alex så fixade dem det superbra under hela kvällen!
Syrran hade 4 olika uppdrag som hon drog genom kvällen som tex att vi skulle klippa ett papper i en rund cirkel med varsin arm, även bygga ihopa ett kinder leksak som vi misslyckades med 😅 vi skulle dra upp ett par kompisar och ställa oss som vem som bodde närmst oss , längdmässigt och åldern 🤣
Hon körde också den klassiska skoleken.
Shots!
Detta börjar också sakta smyga sig på att folk gör!
Men man spelar låten
shots med LMFAO, Lil Jonoch ut kommer man med shotar! Vill man få igång festen så är detta ett supertips! Vi hade lite brinnande saker på! Och serverade min favorit shot Morra-Nisse som är på blåbärssoppa, likör 43 och grädde ☺️
Candybar!
I denna familjen älskar vi godis! Struntsamma om det är en tisdag liksom- ja vi lever ju bara en gång så njut av allt det goda 🤣
Vi hade därför en ”canydbar”. Köpte in massa glasburkar och istånger på second hand och godispåsarna med ” ringar” på. Det är såna påsar som fanns när jag och min man var barn! Bordet med godis var framställt under hela kvällen och många kom fram och berömde för det var en kul grej!
Vi hade popcorn till minglet, varmrätt med buffe, bröllopstårta och sen på kvällen charkbricka med olika kex, ostar, marmelad, ölkorvar, skinka, choklad och vindruvor.
Våra barn!
Vi har tre barn som var när vi gifte oss Hampus 16, Nathalie 14 och Hugo 5.5 år, dem var vårt brudfölje och var med oss under hela dagen och kvällen förut vid bröllopsporträtten. Vi hade borden som ett U och satte en pall framför oss för att folk skulle kunna komma fram och prata lite , perfekt också för Hugo att komma till oss utan att sitta på oss under talen då man gärna inte vill ha klängande barn på sig.
Hugo hade under bordsplaneringen fått välja själv vem han ville sitta bredvid och valde sin storbror och hans vän som han älskar. Dem hjälpte Hugo med att ta mat och dryck och kollade till honom då och då.
Svärmor skulle sova hos oss så vi tog med en uppblåsbar madrass, täcke, kudde, pyjamas, iPad och hörselkåpor till Hugo så att han skulle kunna gå och vila / sova när han kände för det. Strax innan vår brudvals sa Hugo att han var trött och skulle lägga sig och efter en stund kom gästerna och sa att Hugo sov 🥰 Svärmor väckte Hugo och tog dem stora barnen med sig hem till oss på natten och när festen var slut åkte jag och mannen till hotell och sov över för att vakna ensamma som man och fru ☺️